De dag van de Pindakaas. Naast dat het een energierijk broodbeleg is, is een veelgenoemde term: ‘Helaas Pindakaas’. Sales Expert Steven Duinhouwer geeft je daarom een aantal tips om teleurstellingen te voorkomen, en hoe je hiermee om kunt gaan.
Speel om te winnen!
Zie sales als een spel en speel het om te winnen. Accepteer daarom ook verlies en probeer ervan te leren voor de volgende keer. Je leert veel meer van je fouten dan van je succes! Hier word je sterker van, waardoor je in de toekomst beter bent voorbereid en erop kan anticiperen. Zie fouten en teleurstellingen dus als kansen!
Als je het spel ingaat en bang bent om te verliezen dan word je nooit een winnaar. Kortom, wees een winnaar in Sales!
Kansberekening
Acquisitie is net als kansberekening. Je weet dat je ook nee te horen krijgt. Verwacht deze “nee” ook gewoon. Hoe meer “nee’s” je krijgt, hoe groter de kans op een “ja”.
De juiste mindset is hierbij ook essentieel. Je moet je sterk en positief voelen voordat je gaat bellen of een afspraak in gaat. Spreek met een lach. De klant gaat dat horen, merken en zien! > Lees onze tips hoe jij je Sales mindset kunt versterken?
Ondanks de juiste voorbereidingen, de juiste mindset en dat je niet bang bent om fouten te maken, kan het toch voorkomen dat je te maken krijgt met een (grote) teleurstelling.
De vraag hierbij is: Wat zijn de gevolgen en hoe kun je ze weer rechtzetten? Ga daarbij altijd uit van een positieve benadering. Er is altijd licht aan het einde van de tunnel.
Fouten maken is menselijk
Het goed oplossen van een fout kan in tegenstelling tot wat je denkt juist bijdragen aan een positief resultaat. In plaats van de order of klant te verliezen kan het juist een gunstige uitwerking hebben. Het menselijke karakter in sales is erg belangrijk. Mensen kopen van mensen. Fouten maken is juist iets typisch menselijk! Je snapt hopelijk mijn punt.
Elke bezwaar is een kans
Houd ook in gedachte dat elk bezwaar van een klant een kans is! Wanneer je dit bezwaar met inhoudende argumenten kan weerleggen vergroot dit de kans voor het binnen halen van de order.
Kortom, teleurstelling is iets wat bij sales en commercie hoort. Door er rekening mee te houden kun je erop anticiperen en valt de mogelijke teleurstelling mee, en anders kun je het altijd nog oplossen!
Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel of wil je sales gerelateerde vragen stellen? Neem eens een kijkje in onze sales community en stel je vragen! www.salescommunity.nl