In de zoektocht naar de beste kandidaat staat traditiegetrouw één ding voorop, een goed CV. Een kandidaat kan op papier meer dan uitstekend lijken. Uit onze ervaring blijkt dit niet altijd het geval en zeker geen garantie op succes. Ons advies: beoordeel niet alleen op het CV, kijk ook naar de persoonlijkheid en neem onze 4 inzichten in ogenschouw bij het selecteren van de juiste kandidaat:

Inzicht 1: Een CV is eigenlijk alleen een terugblik.

Een CV is een terugblik op wat iemand heeft gedaan. Wij willen niet sec achteruit kijken, maar vooruit naar iemands talenten en wensen. Houdt daarnaast in je achterhoofd dat de ene kandidaat zich beter kan ‘verkopen’ dan de ander.

Inzicht 2: Zoek niet: Iemand zoals wij.

Een grote valkuil is dat bedrijven vaak meer van hetzelfde aannemen. Iemand die ze aardig vinden of een goede click hebben. Dit kan prestaties en diversiteit in de weg zitten. Kijk naar je huidige team. Door juist iemand met een andere gedachtegang of profiel aan te nemen valt er veel te winnen.

Inzicht 3: Gebruik de STAR-methode.

Gebruik bij voorkeur de STAR-methodiek tijdens gesprekken met sollicitanten. Hiermee kun je goed de kwaliteiten toetsen. Het doel is een Situatie schetsen waarbij de Taak van de kandidaat duidelijk wordt en welke Actie waarbij is genomen, wat heeft geleid tot een bepaald Resultaat.

Inzicht 3: Laat de kandidaat zichzelf beschrijven.

Wat wij goed vinden werken is de kandidaat uit een stapel (DISC) kaarten zelf laten kiezen welke termen goed en welke niet goed passen. Dit laat zien hoe iemand naar zichzelf kijkt. Vraag hierbij door naar voorbeelden. Deze koppelen we vervolgens aan de STAR-methodiek.

Het CV is voor ons puur een korte introductie waarna wij de persoon centraal zetten. Wij brengen het trackrecord in kaart, maar daarnaast ook de interesses en ambities. Om dit te valideren nemen wij gecertificeerde (DISC) persoonlijkheidstesten af zodat de kandidaat en de opdrachtgever een totaalbeeld krijgt. Via deze weg selecteren wij de kandidaten die meer kunnen dan zichzelf goed presenteren en écht gaan voor commercieel succes!

Dit bericht delen?